Terima kasih kerana melawat blog ini. Anda merupakan pelawat yang ke:

 


MISI
Membangun Potensi Murid Melalui Pendidikan Berkualiti Berlandaskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
VISI
SMK Padang Berampah menjadi Sekolah Terbaik di Daerah Sipitang menjelang tahun 2013.
NILAI
* Teamwork
* Akauntabiliti
* Profesionalisme
* Integriti
Pautan ke Blog Sekolah Lain
Berfikir Dengan Bijak Sebelum Bertindak...
Thursday, April 9, 2009
Manusia diberikan kebebasan untuk bertindak bagi memastikan tercapainya matlamat hidup. Namun tindakan yang dilakukan hendaklah dengan cara yang bijaksana atau dengan kata lain berfikir dahulu sebelum bertindak.

Tindakan yang dilakukan tanpa berfikir akan menimbulkan kesan yang tidak baik, setiap tindakan memerlukan perancangan yang teratur kerana tanpa perancangan tindakan kita menemui kegagalan. Oleh itu, setiap tindakan yang kita lakukan memerlukan usaha yang bersungguh-sunguh dan jangan melakukan dengan sambil lewa.

Sebelum bertindak, perancangan yang betul dan sistematik perlu dibuat untuk menepati matlamat. Contohnya, seseorang pelajar perlulah melakukan perancangan dan berusaha bersungguh-sungguh. Matlamat yang hendak dicapai mestilah terang dan jelas supaya segala usaha dan tindakan tidak bercanggah dengan matlamat.

Berfikir dengan bijak sebelum bertindak akan mendatangkan kesan yang baik seperti tidak berlaku pembaziran wang, tenaga dan masa, menghasilkan mutu kerja yang cemerlang, kerja yang bersistemetik ke arah mencapai matlamat, menimbulkan semangat bekerja kerana perancangan dan matlamat adalah jelas seterusnya melahirkan individu yang maju dan berwawasan...

Labels:

posted by Pena Mutiara @ 12:24 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
Pautan PENTING
Penulis
1. SMKPB
2. Mr. Etok Gatz
3. Editor MB
4. Unknown
5. Pena Mutiara
6. elnino moona
Kiriman Terdahulu
Capaian
E-Surat Khabar
Pautan
Pautan ke Laman Ilmu
http://smpbsipitang.blogspot.com